Pages

Saturday, March 31, 2012

Global March to Jurusalem..

"FROM THE RIVER TO THE SEA...
PELESTINE WILL BE FREE"


alhamdulillah mlm td aq g stadium malawati..
fuhh ramai btol manusia, lg plak ramai btol dak2 universiti g sne..ini yg kte mahukan..
bukan org islam je..mcm2 budaya dr cina, india n lain2..seyes..
sbb ape??sbb isu viva palestin ni bukan shje isu agme malahan juge isu kmnusiaan (humanity)..
aq salute ngan sorang chinese yg ad bg speech ttg pandangan dy dalam isu palestin..
mmg superb speech dy.cinese dr taylor university amek course sciece politic..wah!sngguh hebat!..
sape yg ade g tue..btol x aq ckp ni??
byk lg persembahan mlm tue..dr.

-mirwana
-puisi dr ank2 sek men..kalo xsilap aq sekolah SAMT hishamudin Klng kot..tp xpasti..sb aq tgok lencana sekolah dy..hukhuk
-puisi kank2 sek ren agama pun ad..
-speech dr pengarah GMJ..
-prsembahan Muadz..(wah!suare awk mmg sedap la..nak sign..huhu)
-sajak dr Pak Agi..mmg lain dr yg lain..siap berguling2 ats pentas..
-n banyak lg.
-n last sekali ad prsembahan mcm pentomen,mmg aq tabik spring kt sape yg handle tue..dh la ramai, aq rase mahasiswa UIA kot..dorg cite pasal realiti kat palestin sne..bleh buat lg pas nie..

pengajaranny..

-sbg umat islam..kite mst kne amek tahu ttg saudara2 yang sgt2 tersekse kat sne..sbb kte bleh sumbang kan ape yang patut tuk dorng cth kewangan..xpun kte bleh tunjukkan protes or ape2 je dekat ISRAEL LAKNATULLAH tue..
-bukan tu je..as a human, kte patut menegkkan keadilan sbb mereka sume kat palestin tu berhak untuk hidup aman dan tenteram..

ok..next entry aq akan cerita sdkit ttg HANA SHALABI..yg mule aq xtau tue..tp skng dh tau dh ok..

 kalo korg nk tau byk lagi bleh g FB Aqsa Syarif..n serch la kat google..;)

ok waslam..

~anyo~

Friday, March 30, 2012

Friday coming..

bismillah..
assalamualaikum w.b.t

sms yg pertame pd hari jumaat tanggal 30/3/2012 jam 6.50pg datangnye dr makhluk allah ini:

I: salam,dh solat ke blum?ari ni ada kelas smpai jam brape?
aq: kelas ad smpai kul 5,np?

I: ingat nk ajak g stdium melawati shah alam. ad program palestin, march to jurusalem..dr kol 5 smpi malam..

aq: (dlm duk mikir..haa?? progrm ape tu??palestin tau la..hah!nmpk na lombap xtau isu semase..)
then aq reply..hbes kelas kul 5, sempat ke??

I: mintak la kuar awal kat lecturer..

aq: haha..nk g kul bp?

I:kalo bleh kul 5 dh gerak dr sni..sbb ad nk kne jadi volunteer ambil petition sign for HANA SHALABI..

aq lg: haaa??sape tue?? (dlm hati je)
okeh nnt tghari confirm bleh g ke x..

I: okeh!..

...........................................................................................................................

habes kelas kul 10 pg tp smpi hostel kul 12 tghari,,mcm pppppfffffttttttttt sbb bas xde..!aq dh lambat blek terus bukak lappy n search pasal JURUSALEM n sape tu HANA SHALABI..


cari punye cari..jumpe nie...


ok baru faham..ad function rupeny kat stdium..
n about HANA SHALABI..aq xbrape nk sure lg..hehe
kne byk buat research lg..mmg sah aq ketinggalan zaman..!
sape2 yg dh tau ttg HANA SHALABI nie..sila bgtau aq yg mcm siput nk paham ni..
ok sape2 yg xtau ag jom kte g ramai-ramai ke stadium shah alam malam ini ok!..30/3/2012..
untuk mndapat ilmu n mengambil tahu ape yg terjadi d PALESTIN sane..
jom!!ayuh..


ok bye..nk g stadium nie..
assalamualaikum..;)

-blog bukan shje tmpat menceritakan hal peribadi malahan tempat untuk berkongsi ilmu n menyebarkan ilmu..sekian..wasalam..!

Tuesday, March 27, 2012

mom..i'm really really luv u..ok!

salam semua..
now kat library sdg mnyiapkan asgmen..
tp cam rse aura untuk mengupdate itu sgtlah kuat..haa canor tue..huhu


adalah salah satu asgmen aq nie ttg kisah salah sorng wali ALLAH nie..
actually mngu lepas syeikh dakwah cite dh pasal wali nie..
tp d sebabkan aq yg sgt lembap untuk mencari rujukan2 lain..maka bru skng la jmpe..
kisah Uwais Al Qarni..sgt sentap dengan kisahnye nie..jom kte bace ramai2..


Uwais al-Qarni Wali Yang Sangat Taat Kepada Ibunya


Uwais al-Qarni merupakan satu contoh anak yang sangat soleh sehingga namanya disebut oleh Nabi SAW kepada sahabat2 baginda.
Related Posts with Thumbnails
Rasulullah S.A.W pernah berpesan kepada Sayyidina Umar r.a. dan Sayyidina Ali k.w.: “Akan lahir di kalangan Tabiin seorang insan yang doanya sangat makbul. Namanya Uwais al-Qarni dan dia akan lahir di zaman kamu. Kamu berdua pergilah mencari dia. Dia akan datang dari arah Yaman, dia dibesarkan di Yaman. Dia akan muncul di zaman kamu, carilah dia. Kalau berjumpa dengan dia minta tolong dia berdoa untuk kamu berdua.

Sayyidina Umar dan Sayyidina Ali lalu sama-sama menanyakan kepada Rasulullah S.A.W: “Apakah yang patut saya minta daripada Uwais al-Qarni, ya Rasulullah?” Rasulullah S.A.W menjawab: “Mintalah kepadanya agar dia berdoa kepada Allah agar Allah ampunkan dosa-dosa kalian.
Memang benarlah kata-kata Rasulullah S.A.W, Uwais al-Qarni akhirnya muncul di zaman Sayyidina Umar dan Sayyidina Ali. Mereka memang menunggu dan mencari kabilah-kabilah yang datang dari Yaman ke Madinah, akhirnya bertemu juga dengan Uwais al-Qarni. Pada pandangan mata kasar, tidak mungkin dia orang yang Rasulullah S.A.W maksudkan kerana di kalangan orang awam, Uwais dianggap sebagai seorang yang kurang waras.

Uwais Al-Qarni adalah seorang yang berpenyakit sopak, badannya putih, yakni putih penyakit yang tidak digemari. Walaupun dia seorang berpenyakit sopak, dia adalah seorang yang soleh yang amat mengambil berat tentang ibunya yang uzur dan lumpuh. Dia telah begitu tekun untuk mendapatkan keredhaan ibunya. Bapa dia meninggal dunia ketika dia masih kecil lagi. Beliau berpenyakit sopak sejak dilahirkan dan ibunya menjaganya sampai beliau dewasa.

Suatu hari ibunya memberitahu kepada Uwais bahawa dia ingin untuk mengerjakan haji. Dia menyuruh Uwais supaya berikhtiar agar dia dapat membawanya ke Mekah untuk menunaikan haji. Sebagai seorang yang miskin, Uwais tidak berdaya untuk mencari perbelanjaan untuk ibunya kerana pada zaman itu kebanyakan orang pergi menunaikan haji dari Yaman ke Mekah perlu menyediakan beberapa ekor unta yang dipasang di atasnya ‘Haudat’. Haudat ialah sebuah rumah kecil yang diletakkan di atas unta untuk melindungi panas matahari dan hujan, selesa namun perbelanjaannya mahal. Uwais tidak mampu untuk menyediakan yang demikian. Beliau tidak memiliki unta dan juga tidak mampu untuk membayar sewa.

Pada suatu hari, ibu Uwais yang semakin uzur berkata kepada anaknya: “Anakku, mungkin ibu dah tak lama lagi akan bersama dengan kamu, ikhtiarkanlah agar ibu dapat mengerjakan haji.
Uwais mendapat suatu ilham. Dia membeli seekor anak lembu yang baru lahir dan sudah habis menyusu. Dia membuat sebuah rumah kecil di atas sebuah ‘Tilal’ iaitu sebuah tanah tinggi (rumah untuk lembu itu di atas bukit). Apa yang dia lakukan, pada petang hari beliau akan mendukung anak lembu untuk naik ke atas Tilal. Pagi esoknya beliau akan mendukung lembu itu turun dari Tilal tersebut untuk diberi makan. Itulah yang dilakukannya setiap hari. Ada ketikanya dia mendukung lembu itu mengelilingi bukit tempat dia memberi lembu itu makan. Perbuatan yang dilakukannya ini menyebabkan orang mengatakan beliau kurang waras.

Memang pelik, membuatkan rumah untuk lembu di atas bukit, kemudian setiap hari mengusung lembu, petang dibawa naik, pagi dibawa turun bukit. Namun sebenarnya jika dilihat di sebaliknya, Uwais seorang yang bijak. Lembu yang asalnya hanya 20kg, selepas enam bulan lembu itu sudah menjadi 100kg. Otot-otot tangan dan badan Uwais pula menjadi kuat hinggakan dengan mudah mengangkat lembu seberat 100kg turun dan naik bukit setiap hari.
Selepas lapan bulan, apabila sampai musim haji, rupa-rupanya perbuatannya itu adalah satu persediaan untuk dia membawa ibunya mengerjakan haji. Dia telah memangku ibunya dari Yaman sampai ke Mekah dengan kedua tangannya. Di belakangnya dia meletakkan barang-barang keperluan seperti air, roti dan sebagainya. Lembu yang beratnya 100kg boleh didukung dan dipangku inikan pula ibunya yang lebih ringan. Dia membawa (mendukung dan memangku) ibunya dengan kedua tangannya dari Yaman ke Mekah, mengerjakan Tawaf, Saie dan di Padang Arafah dengan senang sahaja. Dan dia juga memangku ibunya dengan kedua tangannya pulang semula ke Yaman dari Mekah.
Setelah pulang semula ke Yaman, ibunya bertanya: “Uwais, apa yang kamu doakan sepanjang kamu berada di Mekah?
Uwais menjawab: “Saya berdoa minta supaya Allah mengampunkan semua dosa-dosa ibu”.
Ibunya bertanya lagi: “Bagaimana pula dengan dosa kamu?
Uwais menjawab: “Dengan terampun dosa ibu, ibu akan masuk syurga. Cukuplah ibu redha dengan saya, maka saya juga masuk syurga.
Ibunya berkata lagi: “Ibu inginkan supaya engkau berdoa agar Allah hilangkan sakit putih (sopak) kamu ini.
Uwais berkata: “Saya keberatan untuk berdoa kerana ini Allah yang jadikan. Kalau tidak redha dengan kejadian Allah, macam saya tidak bersyukur dengan Allah Ta’ala.
Ibunya menambah: “Kalau ingin masuk ke syurga, mesti taat kepada perintah ibu. Ibu perintahkan engkau berdoa.

Akhirnya Uwais tidak ada pilihan melainkan mengangkat tangan dan berdoa. Uwais lalu berdoa seperti yang diminta oleh ibunya supaya Allah menyembuhkan putih yang luar biasa (sopak) yang dihidapinya itu. Namun kerana dia takut masih ada dosa pada dirinya, dia berdoa: “Tolonglah ya Allah! Kerana ibuku, aku berdoa hilangkan yang putih pada badanku ini melainkan tinggalkanlah sedikit.

Allah SWT lalu menyembuhkan serta merta, hilang putih sopak di seluruh badannya kecuali tinggal satu tompok sebesar duit syiling di tengkuknya. Tanda tompok putih kekal pada Uwais kerana permintaannya, kerana ini (sopak) adalah anugerah, maka inilah tanda pengenalan yang disebut Rasulullah S.A.W kepada Sayyidina Umar dan Sayyidina Ali: “Tandanya kamu nampak di belakangnya ada satu bulatan putih, bulatan sopak. Kalau berjumpa dengan tanda itu, dialah Uwais al-Qarni.

Tidak lama kemudian, ibunya meninggal dunia. Dia telah menunaikan kesemua permintaan ibunya. Selepas itu dia telah menjadi orang yang paling tinggi martabatnya di sisi Allah. Sayyidina Umar dan Sayyidina Ali dapat berjumpa dengan Uwais dan seperti yang diperintahkan oleh Rasulullah S.A.W, mereka meminta supaya Uwais berdoa agar Allah SWT berkenan mengampuni semua dosa-dosa mereka berdua.

Ketika Uwais al-Qarni berjumpa Sayyidina Umar dan Sayyidina Ali, beliau berkata: “Aku ini datang dari Yaman ke Madinah kerana aku ingin menunaikan wasiat Rasulullah S.A.W kepada kamu iaitu supaya kamu berdua berjumpa dengan aku.” Maka Uwais pun telah mendoakan untuk mereka berdua.
Setelah itu Sayyidina Umar, yang ketika itu memegang jawatan Khalifah, bertanya kepadanya: “Anda hendak pergi ke mana?” “Kufah”, jawab Uwais. Sayyidina Umar bertanya lagi: “Mahukah aku tuliskan surat kepada Gabenor Kufah agar melayanimu?” Uwais menjawab: “Berada di tengah-tengah orang ramai sehingga tidak dikenali lebih aku sukai.”
Demikianlah kisah Uwais Al-Qarni yang amat taat dan kasih kepada ibunya. Seorang Wali Allah yang tidak terkenal di bumi, tetapi amat terkenal di langit.

....................................................................................................................................................................
sentap bila bace kisah nie..
nk d bandingkan iman beliau dgn kite2 nie expecially aq la..
langit ngn bumi pon xdpt di bandingkan..


wish to my mom@mak rozi:
  1. mak..moga2 eja dapat mmbuat ape yg termampu untuk mak..insyallah satu hari nanti!!
  2. doa kan eja sntiase berada di bawah rahmat NYA..(xnk tersalah pilih jalan!) 
  3. eja akan berusaha mnjadi yg lebih n lebih lebih baik..

(credit tu blog yg aq amek kisah Uwais ni..sory lupe blog ape..kalo jmpe nnt aq letak..)








mak saye muda kan..;)hehe

ok wasalam..
~anyo~

Thursday, March 22, 2012

wah!semffffuuuuuttt den!


hah!begini nghoman eh bila dh tgh2 sem ni..
brlambak2 asmen n quizes n shooting n outdoor n bla n bla..perrghh!
dan den raso bleh gilo d buek eh..

 pppfffffttttttttttt
pppfffffffffffttttttt
ppppppfffffffftttttttttt
 
ohh no no no..not good like that kn..
adat la stdy dgree kan..mmg cmtue..hakaza hayatut tullab..;)wah!

 
take it simple ea..wah!pndi ko brkate..haha
 slow2 ea..eh xbleh slow2 nnt lg brlambak..habes tue xkan nk kate laju2 ea..lg depressed mak nak!
emm hard but smart..haha ayat sedap hati!

ok tu sape2 yg same situasi ngn aq nie..buat2 istighfar byk2 smgo d permudahkan stp amalan dn ilmu yg d cari,brdoa smga d kuatkan hati dan smga penat lelah skrg akn mndapt mnfaat pada mse akan dtg..insyallah..
alaaah relax ar buat last minute je sume tu pon xpe..oh!itu jangan..wawa ;)

ok wasalam..
~anyo~

Tuesday, March 20, 2012

about my siblings!

salam kengkawan..
ahh aq xkesah walaupun baru 7 followers aq peduli hape kan..nk story gak..ngee;)
aq ad 7 adq beradik..eh silap!mano lak dtg lg 1 tue..haha..6je okeh..

1) my sis.. chek it out..

 "kakak@jumie@cik jue(nme baru kat fB,cm nk loye tekak aq,haha)
 haha..si mata panda..
okeh she's still study
n also work
dy sgt la brdikari,mmg patut la ank sulong an..
dy mmg superb kalo bab2 drve kete..sgt pro..nk trkucil nek kete ngn dy nie..
bila dh kne saman,bebel byk..haha jgn marh der..




2)okeh tht's my bro..dy ni bawah aq la tp panggil abg gitu..

 "abg@naqi@udin"
sila abaikn background belakang..
ni pun study ag..
dy ni sgt stubborn hokeh..hehe
dy xsuke impose sket..ala2 islamic cm2 ha..wawa
muke pon ad ala2 syeikh2 an..
kalo dy tau muke dy msk kt blog ni..mampuih den!hahax


3) si demok ini..

we call her "ana@nadia"
ni pon belajar..sgt success ok!
dy nie dlu gemok(darjah 6)..tp ntah cmne msk hostel trus kurus..haha


4) my sport lil sis..hu
okeh,,ni farhah@k.chik
ni sgt aktiv in sports..
dua2 pon bleh..blaja n sports vry superb!
tp manje trlebih evry week nk kne jengok dy kat hstel..
semfuutt omak den..haha


5)haa..ni budaq bikin 1 rumah bleh kecoh der..
haha..naqib the last one
kalo chanel 611 mmg no.1 bola no.2..huhu
nk peksa xblaja pon bleh dpt no.1..haa cano tue..
tp sgt xsuke makan..tu kurus melengking..
demand sket..nk fastfood je..nasi2 xmen..;)

haha tulah karenah ank2 pak mail n mak rozi..
tu baru sket tu sft dorg,belum cite kt umah lg kalo sume blek dr hostel memasing, tunggang langgang peruk peranda rumah d buat nye,haha tp bru lah fun kan,kalo x, x mencabar la duk kt umh..mst boring punye..haha i luv my siblings lahh dnia akhirat..nnt aq cntnue d lain mse..



ank2 dare pak mail n mak rozi..:)like12x


ok bye
~anyo~

menggagau!!

assalamualaikum readers..
what's up?ok?..xde pe nk story la
just nk share hari isnin yg menggagaukan kami yea..hahax dgn class yg mmg ++ superb!
8-10 am= class
11-1pm= class (tp td cancel)haha mmg kelaaaaaaas kau Maria..
2-4pm= class lg
4-6pm= class lg n lg
8-10pm= class yg sgt green(penghawa dingin xde..sgt panazz coz "U" aq xbayar bil elektrik kot)huh!
11pm= terus nek katil n tidoq..
4am: bangun solat (ya allah!bru nk solat!hape nk jadi nie..ish2)n lastly update..fuhh
----------fuh!!non stop..so kesimpulanny jgn anggap student ini goyang kaki je hokeh!haha------------
ok bye
~anyo~

Saturday, March 17, 2012

salam 1 Malaysia..;)

my blogpage @ j&j shoppe dh pun siap..
 
jom la usha n cuci2 mate kat sne..
 
bleh klik kat ats J&J shoppe tue @

just klik here ..
 
ok thanx..
~anyo~

Tuesday, March 13, 2012

ngedate wth BFF ;)




teeeet..



 layankn aje kami yg gediqs nie..;)




frendz u re evrything to me ok!

~anyo~

Sunday, March 11, 2012

den ank nogori!ye kew??

 hey u ollss..nk update ape ek??
.............................................
.........................................
.........................................
.........................................
pueh den mikir ni haa..ontah!
haaaaaaaa..
sape ank nogori,sila angkt tgn..hehe
okeh kito ckp nogori nak..xnk sila layankan aje..
den sbonar eh bukanlah ank jati nogori tp d sobabkan omak den ank nogori so..kono lah blaja sket2..
tp boleh la nk ckp sket2 tue..hehe 
tp an den ado 1 kesah ni...jeng2

kisah 1: sdng den duk bual2 ngn wan den (nenek) kang korg xpaham sapo lak wan nie,ingt pakwe den plakhaha. pasal event pmbukaan koperasi family bolah omak den..nk kene jmput org2 kg la bg memeriahkan lg event,cmtu haa..dialog ni lbh kurg cmni la ea..he2
wan den: nnt nk bg org kg makn apo??(dlm bahaso nogori laa)
den: kite nk kne masak ke wan??
wan den: yo lah..xkan org dtg xmkn plak..
den: alahh..nk masak bagai2 nk kemas lg nnt..(dasar pemaleh!)ha12x kte order catering je la wan..hehe(idea bernas aq)
wan: bosar rntai dr boghuk.!!.
den:haaa???

dlm kpla aq nie puas duk cri mkne..apetu wan ckp??
"bosar rantai dr boghuk"
brfikir dan terus brfikir..
eh!bukan slaluny beruk lg besar dr rntai ker??



1st time aq dgr prktaan tu..setelah bbrp minit aq tnyla kakak aq yg ad d sblah..

aq: ape yg wan ckp td??
kakak: mksd bosar rantai dr boghuk tue (besar rantai dr beruk) event kecik2 xkan lah nk order catering bagai..org kg sket je pun..
aq: oowwhh..
kakak: yg ko bangang na bg stement catering tu ape hal..kan dh kono..
padan muko!!
den:eh! beruk pakai rntai ke??
kakak: apehal la bongap na ko nie..

perrgghhh..!!mmg mndapat..
haha

besar rantai dr beruk tue. event biase2 je nk jamu 30 org xkan nk order mahal2 n catering bagai..
dah mmg beruk lg besar dr rantai..haha bru aq paham..!
-ok bye-


 

Saturday, March 10, 2012

i'm coming..

hey dude!eh silap2 assalamualaikum..

pe cer??ok shat??lame xhupdate sejak dh masuk sem bru nie kan..busy kunun..

nk update cano..tenet pun guno wreles jo.wreles pun cm "cinte kure-kure" ngee..mmg harem la nk mghupdate kan..

ni pon sbb blek umh bleh la sket2 nk nulih haa..haha dasar pemaleh ko kan!

ok bye2!hehe

tu jer..~anyo~